Thursday, February 18, 2016

3 Weeks with TONSIL


gambar pinjam blogger sape tah. Meh aku cite petua obati tonsil ini



ASSALAMMUALAIKUM w.b.t 

Ni, hangpa sihat dak ni ? Bukan apa, ni cek nak habaq sikit, manjang bulan ni bulan lepaih lagi kemain ramai sakit naa? Tol dak ? Silap2 hangpa yang baca ni pon tengah sakit. Sakit hati lagi kan tengah kecewa ke kan?. Eh lari pulak, hehe maaf noooooo

Okay! berbalik pada tajuk aku ni, aku nak cite sikit sebanyak pasal pengalaman aku dgn si Tonsil ni. Aku xhebat lagi pro pasal2 Science ni Biology ke ape, but based on my own experience yg hadap sendiri pasal tonsil ni. 
Baru la ni lah tahu and amek kisah pasal tekak lepasni. 

Bulan Feb ni aku ngadap demam straight to the point gitu 3 weeks. Demam elok demam elok demam elok sampai rini tengah demam. Simple aku dapat demam ni sebab tonsil bengkak. Klo korg rajin buang malas tu jauh2 HAIP!!, pi google, setengah org kalau tekak tangkap habis demam. Nak plak mana antibody lemah tu mmg cepat padu pergi demam dy

So, memula aku tahu aku ade tonsil bengkak, aku pi check kt Klinik dekat2 area rmh aku ni la. X jauh x dekat tapi duit minyak keta jalan gak ah, hehe, So Dr check2 cakap tonsil aku bengkak ade selaput putih2 mcm gambaq atas, tapi xtahu la pasal apa Dr bg aku DEQUADIN perisa wrne merah padahal aku dah bedal Dequadin oren tu almost hbis 1 bekas xbaik jugak last2 pi Dr ubat tu jugak dy kasi ingat nk kasi ubat lagi better. hmmm sebaik AIA, x keluar duit lah hahah. Then ubat utk kumuh2 tu dy kasi aku mcm Listerine. Hmm klo gitu kat rumah aku pn banyak, Biru ade Purple ade. Alahai Dr pon. Ok laa pastu demam aku kebah lah dlm 3 hari lepas tu. Pi lah bercuti kan. Balik bercuti PAAAAPPPPP!!! demam balik. Ngam2 tekak jugak. So Pi Ready Care kt Mutiara Damansara tempat ayah aku keje. Klinik Fav ayah lah kira. Aku mention bukan sebab apa tp service Klinik ni tip top bagus bak hang. SO sape2 dekat tu pi je sana. Meh sini aku cite process dy rawat aku....

Dr ni mintak aku cite everything. Then dy start check tekak aku. Yes pasal tonsil. Then dy suruh aku hembus n lepas nafas, pakai alat die tu lah lupe dah aku malas aku bukak tab bebanyak nak google. hehe. After that lepas dy dengar yg aku berturut demam. baru elok demam balik so Dr ask my permission nak buat blood test. Pastu memandangkan hidung aku blocking, dy mintak nurse dy jalan kan misi sedut lubang hidung aku sampai clear. Memang best lepastu hidung aku lpang gile xdak hingus pon hehe. Tapi lepastu pedih lah sebab masa tu aku di tugaskan sedut ubat tu sampai lepas nafas ikot mulut, Lama2 baru terasa pedih. Effect ubat maybe. Then Alhamdulillah. demam makin elok. Tekak getting better and flu jela x hilang lagi kekadang tido rasa selsema n kahak. eeee geli x? Eleh cam x bese telan kahak sendiri. Elleehhh

OKAY! so semalam aku kena demam balik sebab tido aku dah start rasa tekak sakit. Semalam aku tidur sejuk even x pakai kipas. Bngun bagi decide jumpa DR jugak sebab rasanye tonsil jadi balik.. SO kalini x pergi Dr yg ade Insurance AIA, tp berbayar. Check punya check Dr ckp aku alah pada persekitaran lagi2 sekarang panas. Aku kena elok2 sikit perangai kalau ade habuk. Sebab radang dalaman aku x kuat mana and senang alah so dy tangkap pada tekak. In fact, aku ada Sinus, SO lagi senang ah dapat....... JADIIIII for those yg ade tonsil ni mmg kite nk makan pon sakit kan? X selera. AKu demam 3 mggu ni smpi turun 4 Kg dripada asal, yang asal xyah tahu lah berapa. hehehe. So aku start share skit nk ubatkan tonsil ni selain ubat daripada Dr

MADU
Korg boleh makan Madu. Well, dah termaktub kan? Madu sebaik2 penawar segala penyakit dan Al -Quran sebaik2 penawar utk sakit berkenaan hati. Amek sikit yeee. hehe

ICE-CREAM
Make sure korg mkn vanilla ok. Alhamdulillah. aku dah bedal ubat Dr, Madu n Ice cream vanilla, tekak ok sikit. Gabungan ketiga2 ubat ni hehe. Jgn ko bedal coklat lah blueberry lah. Melampau mintak penyakit tu. Ok bebeh?

AIR GARAM
Amek dalam sesudu garam campur dalam air suam, kumuh2 tau sampai korg rasa puas ok? Setahu aku garam ni buat hilang kuman2 kot. Kot lah, aku bkn Dr, hehe

Ironinya, aku dah amalkan ketiga2 atas ni campur ngn ubat Dr. Tekak aku getting better than semalam n awal pagi tadi. Memang lah x ok terus, amek masa lerrrrr. Klo nk ok terus x menyabar payah lahh, Lagipon sakit ni penghapus dosa. Hehe ye tahu aku pon banyak dosa, Saje tegur ko tegur aku sesame tegur ok. Tp setahu aku klo yg dpt tonsil teruk sampai kena bedah tauu. Aiyokkkk xtahu. Mintak jauh lerrrrrr. huhu. Ok dah la ckup ler. Beriye nau aku type pepanjang ni. Takecare ok hangpa semua. Musim skrg musim xbest. TAU! jumap nanti klo aku rajin update ok. babaiiiiii.